28/2024 Spørsmål fra Mons-Ivar Myhrvold Mjelde (Ap), om status økonomi Buskerud

  • Dato innsendt: 08.06.2024
  • Dato besvart: 13.06.2024

Spørsmål 1 om Netto driftsresultat

1. Nettodriftsresultat

1.a: Hva er måltallet for netto driftsresultat for 2024 (vedtak budsjett 13.12.23)

1.b: Hva er måltallet for netto driftsresultat for 2024 jamfør foreslåtte justeringer anno juni 2024.

1.c: Hvordan ser FKDirektøren for seg at tallene for årene 2025, 2026 og 2027 ser ut i henhold til omstillingsarbeidet 

Svar fra Fylkeskommunedirektøren:

Fylkestinget har i økonomiplan 2024 – 2027 vedtatt foreløpig måltall for netto driftsresultat på 3 %.

Økonomiplanen oppfyller ikke fylkestingets egen målsetting. Fylkestingets faktiske vedtak innebærer netto driftsresultat på -1,1 % i 2024 økende til + 0,4 % i 2027. I økonomiplan 2024 - 2027 er det allerede vedtatt betydelige innsparingstiltak. Forslagene som fylkeskommunedirektøren har fremmet til fylkesutvalget og fylkestinget i juni, er et 
retningsvalg. Tiltakene vil bli mer konkretisert i kommende økonomiplaner. Fylkeskommunedirektøren mener at med det foreslåtte retningsvalget, har fylkeskommunen mulighet til å oppnå det ønskede målet om 3 % netto driftsresultat i løpet av økonomiplanperioden.

Spørsmål 2 om reservefond.

2: Reservefond:

2.a Hva var størrelsen på reservefondet pr 1.1.2024 jamfør budsjettvedtak 13.12.2023

2.b: Hva blir størrelsen på reservefondet med FKDirektørs forslag til vedtak om avsetning?

2.c: Hvordan ser FKDirektøren for set at avsetninger til reservefond ser ut for årene 2025, 2026 og 2027 i henhold til omstillingsarbeidet

Svar fra Fylkeskommunedirektøren:

Prognosen i økonomiplanen 2024 - 2027 var et reservefond på 135 mill kr pr 1.1.24. Dette tallet var basert på budsjettert resultat for Viken i 2023. Resultatet i Viken for 2023 ble positivt. Dette fører til at Buskerud overtar et reservefond fra Viken på ca 354 mill kr.

Det ble i økonomiplanen foreslått å bruke 55 mill kr av reservefondet. Reservefondet 
inneholder også mer- og mindreforbruk som skal tilbakeføres våre virksomheter etter økonomireglementet. Det foreslås i sakene til politisk behandling i juni å bruke 109 mill kr. Budsjettert reservefond pr 31.12.24 utgjør da 189 mill kr forutsatt at fylkestinget vedtar de nevnte forslagene nå i juni. Dette utgjør 4,9 % av frie inntekter.

Det er budsjettert med minimale endringer i reservefond i årene 2025 -2027. 

Spørsmål 3 om gjeldsgrad:

3. Gjeldsgrad

3.a Hva var Buskerud fylkeskommunes gjeldsgrad stipulert for i Budsjett 2024

3.b: Hva er oppdatert status for gjeldsgraden ved behandling av endelig fordeling etter Viken

3.c Hvordan ser FKDirektøren for seg oppdaterte gjeldstall for årene 2025, 26 og 27 basert på kjente og nødvendige investeringer.

3.d: Hvordan ser FKDirektøren for seg at Fylkestinget kan informeres om eventuelle kostnader for investeringer som følge av vedtak og politiske prioriteringer i omstillingsarbeidet, slik at man på en god måte ser hvordan investeringer påvirker driftsbudsjettet på den enkelte tjeneste. (Forklaring av spørsmålet: Sett at et tiltak krever investeringer i eksempelvis bygningsmasse, hva blir kostnadene for tjeneste til å betjene lån, sett opp mot tiltak som ikke vil kreve investeringskostnader)

Svar fra Fylkeskommunedirektøren:

Vedtatt økonomiplan 2024 – 2027 medfører en gjeldsgrad på 99 % ved utløpet av 2024 
økende til 114 % i 2027. Forslag til vedtak i tertialsaken vil redusere gjeldsgraden pr 31.12.24 med ca 1 %-poeng.

Den endelige fordelingen av gjeld etter Viken er ikke ferdig. Det gjenstår som nevnt i saken om fordeling av eiendeler, gjeld og egenkapital, å flytte gjeld fra Buskerud til Akershus grunnet at Røyken og Hurum kommuner er overført til Akershus. Fylkeskommunedirektøren jobber fortsatt med å identifisere hvor mye gjeld dette kan være. Endelig fordeling av gjeld kan medføre at gjelden reduseres med noen få prosentpoeng.

Fylkeskommunedirektøren har ikke oppdatert oversikt over investeringsbehov etter 
fremlegget av økonomiplanen. Fylkeskommunedirektøren skriver i retningssaken at de tiltak som skal gjennomføres må også sørge for at investeringsbehovet fremover blir så lavt som mulig. Dette er en av grunnene til at for eksempel nedleggelse av tannklinikker ikke er tidfestet i retningssaken. Strukturendringene i tannhelse må gjennomføres slik at kostnadene ved endringer blir lavest mulig.

Spørsmål 4:

4.a: Målsetninger og vurderinger: For å sikre god risikostyring, kan FFKDirektøren se på en måte slikk at politisk side får en god innsikt i hvordan hvert tiltak treffer på risiko og 
måloppnåelse innenfor temaene "Politisk handlingsrom", "Motiverte ansatte som blir satset på", "Gode tjenester tilpasset inntektsnivå", "Eierskap og involvering underveis" og 
“Kunnskapsbaserte beslutninger”

4.b: I fasen som ligger foran oss vil man i større grad få tiltak til behandling, og da er det viktig at de folkevalgte på en god måte har oversikt og en status på det totale arbeidet, samt ned på de ulike tjenesteområdene. Kan FKDirektøren tenke seg å se på hvordan man jobber med systematisering av tallgrunnlag og fremstillingen av dette som gjør det enklere for fylkestinget å få et overblikk på status, utvikling siden siste rapportering, beskrive endringer i forutsetninger som fører til oppdaterte prognoser osv. og at dette er en fast orienteringssak for fylkesutvalgets møter så lenge omstillingsarbeidet foregår. Representanten mener dette vil gjøre omstillingsarbeidet mer opplyst for både politisk side, administrativ side, våre ansatte og innbyggere og håper FKDirektøren er enig i dette.

Svar fra Fylkeskommunedirektøren:

Fylkeskommunedirektøren vil lage en mer detaljert omstillings- og gjennomføringsplan etter fylkestingets vedtak i juni for å få en god sammenheng mellom målsettinger, prosesser, tiltak, ansvar og risiko. Fylkeskommunedirektøren ønsker å holde fylkesutvalget, ansatte, tillitsvalgte og befolkningen løpende orientert om dette arbeidet, og fylkeskommunedirektøren anser «målinnspillet» som et konstruktivt forslag til hvordan de fem omstillingsmålene kan gi grunnlag for verdifull informasjon og dialog underveis. Hvordan dette skal operasjonaliseres helt konkret må fylkeskommunedirektøren få lov å komme tilbake til. Selv om Buskerud fylkeskommune står i en krevende økonomisk omstillingsperiode, er det også viktig å jobbe med utvikling herunder å få til en god kobling mellom politiske utviklingsmål, vår egen virksomhetsstrategi og årlige budsjettprioriteringer.