8/2024 Spørsmål fra representant Magnus Weggesrud (Sp) om økonomisk omstilling og kuttbehov

  • Dato innsendt: 23.02.2024
  • Dato besvart: 29.02.2024

Det refereres stadig til at Buskerud fylkeskommune må redusere sin aktivitet med 250 millioner kroner. Senest i en artikkel om reduksjon i kollektivtilbudet på BFK.no 23. februar. I samme artikkel legges hele skylden for den økonomiske situasjonen på oppdelingen av Viken. Spørsmål til fylkeskommunedirektøren:

  1. Hva er grunnlagstallene som leder frem til et kuttbehov på 250 millioner? Om mulig, sett opp et regnestykke
  2. Er Buskerud fylkeskommune lovpålagt å kutte 250 millioner?
  3. Er det en administrativ vurdering at hele det økonomiske omstillingsbehovet skyldes oppdeling av Viken fylkeskommune?
  4. Kan fylkeskommunedirektøren gi en beskrivelse av hvordan den høye kostnadsveksten farger de ulike tjenesteområdene, og er forventet kostnadsvekst i 2024 fullt ut kompensert for i Statsbudsjettet?
  5. Er det slik at Viken fylkeskommune ikke hadde et økonomisk omstillingsbehov? Blant annet belyst gjennom sak 65/21 til behandling Viken fylkesting om økonomiske scenarier 2021-2031 for Viken.


Svar fra fylkeskommunedirektør Jan Sivert Jøsendal:

1. Hva er grunnlagstallene som leder frem til et kuttbehov på 250 millioner? Om mulig, sett opp et regnestykke.

Svar: Buskerud fylkeskommune overtok et aktivitetsnivå fra Viken som medførte et kostnadsnivå som vist i økonomiplanforslaget fra fylkesrådet i Viken. I statsbudsjettet for 2024 ble nivået på frie inntekter for 2024 fastsatt. Dette viste at kostnadsnivået var høyere enn inntektsnivået. I tillegg har fylkestinget bestemt at Buskerud fylkeskommune bør ha et netto driftsresultat på minimum 3 %. Til sammen gir disse elementene et innsparingsbehov på minimum 250 millioner kroner.

2. Er Buskerud fylkeskommune lovpålagt å kutte 250 millioner?

Svar: Det følger av Kommuneloven § 14-4 tredje ledd at økonomiplan og årsbudsjett må settes opp i balanse. Det innebærer et brudd på loven dersom økonomiplan eller årsbudsjett settes opp med et budsjettert merforbruk. I tillegg følger det av Kommunelovens § 14-1 grunnleggende krav, at fylkeskommuner skal forvalte økonomien slik at den økonomiske handleevnen blir ivaretatt over tid. Her er det ikke lovfestet tallmessige krav. Fylkestinget 
vedtok i budsjett og økonomiplan en målsetting om 3 % netto mindreforbruk. Fylkestinget vedtok også at fylkeskommunedirektøren vurderer dette måltallet på nytt i omstillingsprosessen.

3. Er det en administrativ vurdering at hele det økonomiske omstillingsbehovet skyldes oppdeling av Viken fylkeskommune?

Svar: Buskerud fylkeskommune må forholde seg til de økonomiske rammebetingelsene gitt gjennom rammetilskudd og det budsjettet som ble overtatt fra Viken fylkeskommune. Disse rammebetingelsene tilsier en økonomisk omstilling i økonomiplanperioden, og er også lagt til grunn i vedtatt budsjett- og økonomiplan for 2024-2027.

4. Kan fylkeskommunedirektøren gi en beskrivelse av hvordan den høye kostnadsveksten farger de ulike tjenesteområdene, og er forventet kostnadsvekst i 2024 fullt ut kompensert for i Statsbudsjettet? 

Svar: I statsbudsjettet for 2024 er kommuner og fylkeskommuner kompensert for forventet lønns- og prisvekst for 2024. I revidert nasjonalbudsjett som kommer 14. mai, vil regjeringen komme med oppdatert prognose for årets lønns- og prisvekst. Dersom denne prognosen avviker fra anslaget i statsbudsjettet, er kutymen at regjeringen justerer på inntektsrammene til kommuner og fylkeskommuner for å kompensere dette.

5. Er det slik at Viken fylkeskommune ikke hadde et økonomisk omstillingsbehov? Blant annet belyst gjennom sak 65/21 til behandling Viken fylkesting om økonomiske scenarier 2021-2031 for Viken.

Svar: Det er fylkesrådet i Viken fylkeskommune som har hatt hovedansvar for den økonomiske styringen av Viken fylkeskommune. Vurderinger av behov for økonomiske omstillingsbehov i perioden 2021-2031 har ikke fylkeskommunedirektøren forutsetninger for å kommentere.