Handlingsprogram for samferdsel 2026-2029 Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse 1 Forord og innledning Åpne dette nivå 2 Rammebetingelser Åpne dette nivå 2.1 Økonomiske rammer og hovedfordeling 2.1.1 Økonomiplan og årsbudsjett 2.1.2 Drift av samferdselsavdelingen 2.1.3 Drift av kollektivtransport 2.1.4 Drift og vedlikehold av fylkesvei 2.1.5 Investering i fylkesvei Åpne dette nivå 2.2 Alternative finansieringskilder 2.2.1 Statlig tilskudd til byområder 2.2.2 Bompenger 2.2.3 Finansiering fra private og offentlige aktører 2.2.4 Øvrig finansiering Åpne dette nivå 2.3 Nasjonale føringer 2.3.1 FNs bærekraftsmål og naturavtale 2.3.2 Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging 2.3.3 Nullvisjonen 2.3.4 Nullvekstmål i byområdene 2.3.5 Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036 2.4 Regional planlegging Åpne dette nivå 2.5 Grunnleggende hensyn 2.5.1 Klima- og miljøhensyn i fylkeskommunale anskaffelser 2.5.2 Fylkeskommunen – en seriøs aktør i bygge- og anleggsbransjen 2.5.3 Fylkeskommunens ansvar for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø Åpne dette nivå 3 Samfunnsutfordringer knyttet til samferdsel 3.1 Endrede mobilitetsbehov 3.2 Ulik tilgang til mobilitet 3.3 Fylkesveinettet forfaller Åpne dette nivå 3.4 Forringet livsgrunnlag 3.4.1 Klimaendringer 3.4.2 Tap og forringelse av natur 3.4.3 Tap og forringelse av kulturlandskap Åpne dette nivå 3.5 Negativ helsepåvirkning 3.5.1 Ulykker med personskade 3.5.2 Inaktivitet 3.5.3 Forurensning Åpne dette nivå 4 Mål 4.1 Virksomhetsmål for Buskerud fylkeskommune Åpne dette nivå 4.2 Resultatmål for samferdsel 4.2.1 Hva innebærer disse målene for fylkeskommunen? Åpne dette nivå 5 Samarbeid og utvikling Åpne dette nivå 5.1 Fylkeskommunen som regional pådriver 5.1.1 Nasjonal transportplan 5.2 Samarbeid med kommunene 5.3 Samarbeid med næringsliv og organisasjoner Åpne dette nivå 5.4 Byområder 5.4.1 Buskerudbyen 5.4.2 Hønefoss 5.5 Mobilitetsnettverket Åpne dette nivå 5.6 Samordning av trafikksikkerhetsarbeidet 5.6.1 Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet 5.6.2 Trafikksikkerhetsforum i Buskerud 5.6.3 Samarbeidstiltak Åpne dette nivå 5.7 Innovasjon 5.7.1 Utvikling og trender 5.7.2 Egen tjenesteutvikling 5.7.3 Samarbeidsprosjekter Åpne dette nivå 6 Kollektivtransport Åpne dette nivå 6.1 Busstilbud i rute 6.1.1 Prinsipper for prioritering av rutetilbud 6.1.2 Bestillingstransport 6.1.3 Pris- og sonestruktur 6.1.4 Busstilbud finansiert av kommunene Åpne dette nivå 6.2 Skoleskyss 6.2.1 Kartlegging av kostnader 6.2.2 Særlig farlig eller vanskelig skolevei 6.2.3 Ungdomsbillett som alternativ til skoleskyss i videregående skole 6.3 Ferge 6.4 Sømløse kollektivreiser 6.5 Samarbeid for digital tjenesteutvikling i kollektivtransporten 6.6 Innovasjon 6.7 Tilrettelagt transport (TT) 6.8 Drosje 6.9 Innspill til togtilbudet Åpne dette nivå 7 Forvaltning av fylkesvei Åpne dette nivå 7.1 Funksjonsinndeling av fylkesveinettet 7.1.1 Utviklingsbehov for gående og syklende Åpne dette nivå 7.2 Eieforhold og omklassifisering 7.2.1 Omklassifisering av riksvei 7.2.2 Omklassifisering av fylkesvei 7.2.3 Eieforhold for gang- og sykkelveier Åpne dette nivå 7.3 Planforvaltning 7.3.1 Forutsigbar og effektiv saksbehandling 7.3.2 Rekkefølgekrav og muligheter for ekstern finansiering 7.3.3 Samordnet areal- og mobilitetsplanlegging 7.3.4 Håndtere utfordringer med økt nedbør 7.4 Veiforvaltning 7.5 Gjennomføringsavtaler 7.6 Trafikksikkerhet på fylkesvei Åpne dette nivå 7.7 Klima og miljø 7.7.1 Støyforurensning 7.7.2 Luftkvalitet 7.7.3 Klimagassutslipp og klimatilpasning 7.7.4 Biologisk mangfold Åpne dette nivå 7.8 Geomatikk 7.8.1 Nasjonalt samarbeid om infrastruktur for geografisk informasjon 7.8.2 Nasjonal vegdatabank 7.8.3 Utviklingsbehov Åpne dette nivå 8 Drift og vedlikehold av fylkesvei Åpne dette nivå 8.1 Kontraktstrategi 8.1.1 Økt grad av byggherreinvolvering 8.1.2 Kontraktområder og varighet 8.1.3 Nye metoder og tilgjengelig teknologi 8.2 Driftskontrakter Åpne dette nivå 8.3 Kartlegging av vedlikeholdsetterslep 8.3.1 Veifundament og dekkelegging 8.3.2 Grusveier 8.3.3 Drenering 8.3.4 Tunnel 8.3.5 Bru 8.3.6 Ras- og skredsikring 8.3.7 Veiutstyr Åpne dette nivå 8.4 Strategi for vedlikehold av fylkesveier 8.4.1 Strategi og prioriteringer for periodisk vedlikehold 8.4.2 Strategi og prioriteringer for innhenting av vedlikeholdsetterslep Åpne dette nivå 8.5 Vedlikeholdsplan for fylkesveier 8.5.1 Plan for periodisk vedlikehold 8.5.2 Plan for innhenting av vedlikeholdsetterslep Åpne dette nivå 9 Investering i fylkesvei 9.1 Prioriteringer Åpne dette nivå 9.2 Investeringsportefølje 9.2.1 Samleprosjekt mindre investeringstiltak Åpne dette nivå 9.3 Prosjektutvikling og gjennomføring 9.3.1 Kvalitetssystemets betydning 9.3.2 Planlegging av infrastrukturtiltak 9.3.3 Modellbasert prosjektgjennomføring (BIM) 9.3.4 Kontraktstrategi utbygging 9.3.5 Grunnerverv 9.3.6 Samarbeidskontrakter med kommune 10 Samfunnssikkerhet og beredskap 11 Kilder 12 Definisjoner og ordforklaringer Åpne dette nivå 13 Vedlegg 13.1 Fylkesveinettet i Buskerud 13.2 Befolkning i Buskerud fordelt på kommuner 13.3 Trafikkmengder på fylkesveinettet Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 11 Kilder Berglund, G. & Fjeldstad, K. (2023). Gangavstandssoner rundt grunnskoler i Viken. Kvantitativ analyse av befolkning og målpunkt. (Rapport 638955-02). Asplan Viak.Drammen kommune. (2023). Handlingsplan for bedre lokal luftkvalitet i Drammen 2023-2030. Ellis, I. O., Brunstad, Ø. L., Nordbakke, S. & Throndsen, T. S. (2023). Skolereiser blant ungdom i Viken. (Rapport 2006/2023). Transportøkonomisk institutt.Datasett i PowerBI - Skoleveiundersøkelsen ungdom i Viken 2023 [Ikke tilgjengelig]Folkehelseinstituttet & Miljødirektoratet. (2017). Luftforurensning: Svevestøv (Faktaark nr. M-829/2017). Høye, A. K. (2024). Kunnskapsgrunnlag for trafikksikkerhet i Buskerud fylkeskommune. (Rapport 2031/2024). Transportøkonomisk institutt.Årsbudsjett 2025 og økonomiplan 2025-2028. Buskerud fylkeskommune.Klima- og miljødepartementet. (2023). Naturavtalen. Kollektivtrafikkforeningen. (2024). En stegvis tilnærming til ett felles samarbeid for digital tjenesteutvikling. [Utredning]. Kommunal- og moderniseringsdepartementet. (2016). Byrom – en idehåndbok. Hvordan utvikle byromsnettverk i byer og tettsteder (rapport H-2386, 12/2016). Kommunal- og moderniseringsdepartementet. (2018). Alt skjer et sted. Nasjonal geodatastrategi fram mot 2025 (rapport H-2431, 11/2018). Lange, T. & Nielsen, G. (2015). 79 råd og vink for utvikling av kollektivtransport i regionene. Civitas Letnes, M. W. (2022). Samferdsel og naturpåvirkning. Statistisk sentralbyrå.Meld. St. 14 (2023-2024). Nasjonal transportplan 2025-2036. Samferdselsdepartementet.Miljødirektoratet. (2021). Norske landbaserte kilder til mikroplast. Miljødirektoratet. (2024). Utslipp av klimagasser i Norges kommuner og fylker.Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2022-2025.Nystad, W., m.fl. (2023). Fysisk aktivitet i Norge. Folkehelseinstituttet.Opinion. (2022). Skolevei i Viken. Kartlegging av reisevaner blant barneskoleelever i Viken. Datasett i PowerBI - Resultater fra Viken fylkeskommune skoleveiundersøkelse 2022Klima- og miljødepartementet. (2023)Klima- og miljødepartementet. (2024) Helhetlig tiltaksplan for en ren og rik Oslofjord med et aktivt friluftsliv. Statens vegvesen. (2023). NTP 2025-2036 – Vedlegg til utredningsoppdraget – Trafikksikkerhet. Statistisk sentralbyrå. (2024). Areal og befolkning i tettsteder 2000–2024. [Online datasett]. Stiftelsen Lovdata. Syklistforeningen & Lysio Research. (2024). Sykkelundersøkelsen 2024 – delrapporter for Drammen, Kongsberg og Flesberg. Transportøkonomisk institutt. Tiltakskatalog for transport og miljø.Transportøkonomisk institutt. Trafikksikkerhetshåndboken. Utdanningsdirektoratet. (2024). Rundskriv om skyss. Forrige kapittel Neste kapittel