Elevene Vilgot Wold (18), Thale Bø (17) og Filip Bjørling Galåsen (18) fikk mange gode tips til hvordan man skal lede skoledebattene best mulig.
Carsten Øhrn / Buskerud fylkeskommune
I forbindelse med stortingsvalget høsten 2025 gjennomføres det valgdebatter, valgtorg og stemmegivning på de videregående skolene.
Nylig samlet Buskerud fylkeskommune 45 elever og 15 lærere til opplæring i å lede skoledebatter.
– Det er veldig nyttig å lære hvordan man skal lede en debatt og snakke under en stor debatt, sier Vilgot Wold (18) fra Briskeby videregående skole.
– Det er viktig at deltakeren blir sett og synes i debatten, og ikke den som leder den, fortsetter han.
– Skolevalg, skoledebatter og valgtorg gir elevene en praktisk innføring i hvordan demokratiet fungerer. Og vi ønsker at debattene og gjennomføringen av dem blir best mulig for alle, derfor har vi gjennomført en slik opplæringsdag, forklarer Ingvild Beathe Bellen Wear fra fylkeskommunen.
– Viktig at debattlederen er nøytral
Skolevalget er en del av skolenes oppdrag for å fremme demokrati, og oppfyller mål i læreplanen.
10 000 elever ved de videregående skolene i Buskerud kan delta i skolevalget til høsten.
– Det er viktig at unge får vite om politikk og at vi har skoledebatter, sier Filip Bjørling Galåsen (18) fra Åssiden videregående skole.
– Det er veldig fint at vi får en opplæring i forkant. Vi som leder debattene skal være nøytrale, selv om vi personlig kanskje mener noe annet, poengterer Thale Bø (17) fra Hønefoss videregående skole.
Deltakerne på samlingen i fylkestingssalen fikk gode tips til hvordan en debatt gjennomføres.
- Stille gode spørsmål
- Vite hva partiene mener om temaene som skal diskuteres
- Passe tiden og fordele den på partiene
- Være rettferdig og tydelig
- Bygge relasjon og tillit
Ingvild Amble
– Skoledebatter er bra fordi det får elevene ut av klasserommet og engasjert, og ungdomspolitikerne får vist seg fram, sier lærer Arne Jakob Wanvik Misund ved medielinja på Åssiden videregående.
– Mange av elevene skal stemme for første gang, så det er viktig at vi legger til rette for at de får en best mulig forståelse av hvordan demokratiet fungerer, sier læreren.
Fylkeskommunens rolle
Fylkeskommunens oppdrag er å planlegge, koordinere og organisere gjennomføringen, basert på anbefalinger fra Utdanningsdirektoratet, politiske vedtak og evalueringer av tidligere skolevalg.
I planleggingen og gjennomføringen av skolevalgsarrangementene legges det vekt på å involvere ungdom, både elever, ungdomspolitikere og Ungdommens fylkesråd.
Dato for skoledebatter i Buskerud