Retningslinjer for støtteordning Næringsutvikling og innovasjon i Buskerud 2024

9 Krav til oppfølging fra mottaker av støtte

9.1 Aksept av tilskudd og forsinkelser

Ved tildeling av tilskudd må prosjekteier skriftlig akseptere at støtten mottas med de vilkår som fremgår av tilsagnsbrevet. Dette gjøres ved at vilkårsbekreftelsen som ligger som vedlegg i melding om vedtak (tilsagnsbrev) fylles ut og leveres fylkeskommunen innen den oppgitte fristen. Dette bekrefter at tilsagnet aksepteres og at tilskuddsmidlene vil bli benyttet i samsvar med forutsetningene i søknaden og vilkårene i tilsagnsbrevet.

Dersom vilkårsbekreftelsen ikke er mottatt innen datoen satt i melding om vedtak, faller tilsagnet bort, med mindre fylkeskommunen har godkjent endringer i framdriften.

Prosjekteier som tildeles midler fra støtteordningen er forpliktet til å melde om forsinkelser eller endringer i prosjekt- eller finansieringsplanen omgående. Endringer skal godkjennes av støttegiver.

9.2 Prosjektregnskap

Alle prosjektkostnader skal dokumenteres og dokumentasjonen skal være oversiktlig, spesifikk og ajourført. Det forutsettes at støttemottaker fører separat prosjektregnskap for bruken av midlene. Prosjektregnskap skal settes opp slik at det kan sammenlignes med aktivitetsbudsjettet og inneholde en oversikt over alle inntekter og kostander relatert til prosjektet. Ved sluttrapportering skal det også leveres en godkjenning av prosjektregnskapet.

Det forventes ellers at søkeren etterlever krav til god forretningsskikk og relevant regelverket for sin organisasjon. Der det er aktuelt forventer vi at søker tar hensyn til krav som universell utforming og miljø, etisk og sosialt ansvar for forsvarlig produksjon, handel og forbruk.

Godkjent prosjektregnskap

For rapportering på tilskudd fra og med kr 200.000 kreves det revidert prosjektregnskap fra offentlig godkjent revisor (ISRS 4400 – Avtalte kontrollhandlinger) eller autorisert regnskapsfører dersom virksomheten ikke er revisjonspliktig. For tilskuddsbeløp under kr 200 000 kreves det godkjent prosjektregnskap signert av autorisert regnskapsfører eller daglig leder.
Avtalte kontrollhandlinger bør minimum inneholde at revisor/autorisert regnskapsfører bekrefter:

  • kostnader er ført i regnskapet
  • egeninnsats i tid er dokumentert med timelister
  • benyttet timesats er i overensstemmelse med avtale
  • prosjektet er gjennomført i overensstemmelse med godkjent prosjektplanen 
     

9.3 Profilering og markedsføring

Ved profilering og markedsføring av prosjekter som har fått støtte fra støtteordning for næringsutvikling og innovasjon i Buskerud (presseomtale, nettsider, annonsering, program o.l.) skal det fremgå at prosjektet er delfinansiert av Buskerud fylkeskommune. Vilkår for dette blir gitt i melding om vedtak.

9.4 Krav til rapportering fra tilskuddsmottaker

Rapportering og utbetalingsanmodning

Rapportering og utbetalingsanmodning skal gjøres i https://regionalforvaltning.no/Startside/Velkommen.aspx?.
Rapporteringen skal gi status på de konkrete resultatmålene søknaden er basert på for selve prosjektperioden samt mål for effekten av prosjektet på lang sikt. Det kan bli etterspurt rapportering på prosjektets kopling til FNs 17 bærekraftmål.

  • Prosjekteier skal levere sluttrapport 2 måneder etter prosjektslutt.
  • Orientering om prosjektstatus underveis kan skje gjennom møter.
  • Ved flerårig prosjekt kan det bes om årlige statusrapporter. 

Statusrapport og sluttrapport skal være i henhold til kriterier som følger av tilsagnsbrevet, og er beskrevet nedenfor.

Krav til innhold i sluttrapporten:

  1. Oppsummering: Beskriv målet, hovedinnholdet og de viktigste resultatene av prosjektet i en kort oppsummering (Inntil 1000 tegn). Kan benyttes som grunnlag for pressemelding, og annen profilering.
  2. Resultater: Hva var resultatmålene og de faktiske oppnådde resultatene i prosjektet. Skriv inn tallfestete resultater. jfr. rapporteringsveilederen som fulgte tilskuddsbrevet.
  3. Effekter: Hva blir forventede fremtidige effektene av prosjektet?
  4. Gjennomføring: Beskriv gjennomførte aktiviteter og hvordan organisering, samarbeid og forankring av prosjektet har fungert? Kunne det med fordel vært gjort annerledes, og i så fall hvordan?
  5. Erfaringer: Hva har vært suksesskriteriene for gjennomføringen av prosjektet? Hvilke utfordringer støtte dere på underveis, og hvordan ble disse løst?
  6. Økonomi: Forklar eventuelle avvik i forhold til godkjente kostnader og finansiering. Beskriv eventuelt prosjektets økonomiske utfordringer, og hvordan disse ble løst.
  7. Videreføring: Hvordan er arbeidet tenkt videreført etter dette prosjektets slutt?
  8. Medieomtale: Legg inn eventuelle linker til nettartikler som omtaler prosjektet her. Eventuelle avisutklipp og liknende kan lastes opp som vedlegg.
  9. Øvrig informasjon

Krav til innhold i statusrapport ved flerårige prosjekter

  1. Oppsummert kort status på prosjektet Ifht. milepæler, prosjektplan og tidsplan.
  2. Kort om erfaringer så langt og utfordringer/risiko i videre prosjektgjennomføring.
  3. Grov status for budsjett og regnskap